Vers van Twitter

Sportblessures, gratis-e-consult & tips

Steeds meer mensen komen in beweging. Dat is heel goed, want met een toenemende vergrijzing, een toenemende mate van overgewicht en toename van chronische aandoeningen, neemt onze ‘conditie’ sterk af en nemen tegelijkertijd gezondheidsrisico´s toe. Sporten of bewegen is zeer belangrijk om de gezondheid te bevorderen. Consequent en regelmatig, wel zo´n 2,5 uur per week is de norm. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (2017) adviseert ons voor volwassenen minimaal 2,5 uur per week en voor kinderen zelfs dagelijks (!) minstens 1 uur te bewegen dan wel te sporten.

Soms loop je bij sport of regelmatig bewegen een blessure op. Absoluut geen reden om niet meer te bewegen of te sporten, maar juist tijd voor actie. Actie om genezing te realiseren, maar ook om herhaling te voorkomen. Voorkom dat een blessure chronisch wordt en maak een afspraak via ons aanmeldformulier. Vervolgens neemt onze ervaren geregistreerde Master sportfysiotherapeut contact met u op.

Sporten als hardlopen en fitness zijn uiterst populair. Met hulp van apps of sportscholen kun je prima aan de opbouw van conditie en kracht werken. Trends in training zijn ‘high intensity interval trainingen'(HITT): in een half uur train je bijna alle spieren en ook de conditie (het uithoudingsvermogen) wordt aangesproken. Allemaal afgeleid van programma’s als bootcamp, crossfit en circuittrainingen. Volhouden en gemotiveerd blijven is het devies!!

Blessurehoek

In de vorm van een one-stop shop (de webshop) is een deskundige combi gerealiseerd. Naast consult, behandeling of begeleiding bieden wij u met deze overzichtelijke webwinkel graag het juiste product, trainingsmateriaal of hulpmiddel aan. U kunt dan zo snel mogelijk weer verder met sporten, bewegen of misschien zelfs weer pijnvrij aan het werk.

Denk bij de webshop aan ondersteunende materialen als bandages, braces, sporttape, fysiotape, Strassbourg Sock, hakjes, oefenmaterialen en trainingsmaterialen (balansbal / gewichten / oefen- of yogamatten). Handig voor uzelf, maar mogelijk ook voor uw sportmaatjes, team, sportclub of loopgroep.

Gratis e-consult

Amateursporters hebben statistisch vaker en langer te kampen met blessureleed dan professionele sporters. De cijfers van de KNVB liegen er niet om: 60% van de amateurvoetballers raakt ergens in het seizoen eens of vaker geblesseerd. Dat is enerzijds begrijpelijk (professionals hebben vaak ook een goede medische organisatie omheen ingericht) maar eigenlijk helemaal niet nodig. Goede preventie, een snelle diagnose en een gerichte behandeling kunnen veel ellende voorkomen.

Interessant is de ‘beste studie van 2015’ volgens de Vereniging van Sportgeneeskunde: de Hamstringblessure. Een boeiend onderzoek met handige tips; herkenning ook vanuit onze expertise. Dus schroom niet: loopt niet te lang door met die blessure………..neem contact op en we helpen u graag én vakkundig verder.

Wij sponsoren diverse clubs op onze eigen manier; we bieden geen inloopspreekuren op de club of een reclamebord langs het veld. Toch dragen ook wij ons steentje bij aan de amateursporters in de regio en bieden daarom een gratis e-consult.

Richt u zich met vragen over uw sportblessure direct tot onze zéér ervaren en geregistreerde Master Sportfysiotherapeut Arie de Jong via dit gratis e-consult. Stuur een e-mail naar : e-consult@fysiotherapie-centrum.nl

Wij geven binnen 48 uur antwoord op uw vraag en maken, indien nodig, op korte termijn een afspraak met u. We hebben kennis, expertise, passie voor sport én korte lijnen in huis; maak er gebruik van!

Warming-up

Ongeacht welke sport u uitoefent: voetballen, hardlopen of heel iets anders, het is én blijft heel belangrijk om soepel en fris aan de training of wedstrijd te beginnen. Hieronder volgen een aantal overzichtelijke warming-up programma’s:

voetbal

hockey

hardlopen

golf

wielrennen

triathlon

rugby

zwemmen