Vers van Twitter

Manuele lymfedrainage stimuleert afvoer vocht

Als uw lymfestelsel niet naar behoren werkt, heeft u meestal last van een gezwollen arm of been. In dat geval biedt manuele lymfedrainage of oedeemtherapie uitkomst. Manuele lymfedrainage bestaat uit zachte handgrepen en oefentherapie. Om de vochtophoping tegen te gaan, behoren ook bandages, lymftape en elastische kousen tot de gangbare behandeling.

Oedeem (zwelling) komt onder andere voor bij mensen met borstkanker en mensen die littekens of lymfoedeem hebben als gevolg van een ongeval, chemotherapie of een operatie. De oedeemtherapeut in onze praktijk in Haarlem stimuleert de afvoer van het overtollige vocht onder andere met oefentherapie. Door het aanspannen van de spieren wordt het vocht afgevoerd via de lymfe- en bloedbanen.

Manuele lymfedrainage: zachte massagetechniek

Met manuele lymfedrainage, een zachte massagetechniek, verplaatst de oedeemtherapeut het vocht naar delen in het lichaam waar de vochtafvoer wel goed werkt. De massage is steviger op de plaatsen waar het opgehoopte vocht een verharding (fibrose) van het weefsel veroorzaakt. Het resultaat van de behandeling is afhankelijk van de ernst van de aandoening. Door de afname van vocht wordt het behandelde gebied meestal soepeler en neemt het in omvang af. De pijn wordt hierdoor minder en uw beweeglijkheid neemt toe.

Overleg oncoloog of chirurg

Een behandeling manuele lymfedrainage vindt vaak plaats in nauw overleg met oncoloog of chirurg. In de meeste gevallen zijn zij degenen die de patiënt naar onze fysiotherapiepraktijk in Haarlem doorverwijzen.