Manuele therapie verhelpt functiestoornissen

Manuele therapie is een behandelvorm van functiestoornissen aan het houdings- en bewegingsapparaat en richt zich met name op de wervelkolom. Bij deze therapie streven we ernaar functiestoornissen in gewrichten op te heffen of te verminderen. Dat doen we door het uitvoeren van mobiliserende handgrepen aan de wervelkolom en het neuromusculaire stelsel.

Functiestoornissen ontstaan als gewrichten niet doen wat ze moeten doen. Bewegen kost moeite en doet pijn. Pijn die in een groot aantal gevallen uitstraalt naar andere delen van het lichaam. De klachten hebben hun oorsprong vaak in een plotse, maar soms juist ook langer bestaande overbelasting van het gewricht.

Wanneer manuele therapie?

Kom naar de manueel therapeut in onze praktijk in Haarlem als u last heeft van klachten, zoals:

• pijn aan hoofd en nek, eventueel in combinatie met stijve wervelkolom

• klachten aan nek en schouder met uitstraling naar de armen

• rugklachten, eventueel in combinatie met pijn en uitstraling naar ribben, borst en benen

• duizeligheid

• kaakklachten

Wat doet manuele therapie?

Door middel van specifieke mobiliserende bewegingen brengt de manueel therapeut de geblokkeerde, stijve gewrichten weer in beweging (= mobilisatie). De beweeglijkheid neemt hierdoor toe en de pijn neemt af. In een aantal gevallen past de manueel therapeut ook manipulatietechnieken toe, waarbij de gewrichten iets sneller bewogen worden. Soms is hierbij een krakend geluid hoorbaar. Ook deze behandeling leidt tot een toename van de bewegingsvrijheid en een afname van de pijn.

Verwijzing niet nodig

Voor manuele therapie heeft u geen verwijsbrief nodig. Meld u aan voor een afspraak in onze praktijk in Haarlem via ons aanmeldformulier en wij nemen contact met u op.